Jumaat, 1 April 2011

...Kehidupan 2...



Selain daripada tempat untuk berkubang, sebenarnya kolam atau tali air yang terdapat di kampung kami adalah lubuk untuk mencari rezeki...pelbagai jenis ikan air tawar yang menghuni di dalamya...sebut sahaja ikan haruan, puyu, sepat dan keli...insyaallah, jika rajin untuk mencari...habuanya pasti lumayan....

Saya juga tidak terkecuali....selalunya saya akan mengikut arwah bapak mengalau (arwah bapak yang cakap, saya ikut saja) ikan haruan....biasanya aktiviti ini dijalankan pada hujung minggu.... cara yang cukup mudah...hanya perlukan sebatang buluh,tali tangsi dan mata kail....umpan selalunya arwah bapak gunakan anak katak....perlahan-lahan arwah bapak akan layurkan pancing ke dalam air dan tidak sampai beberapa minit...pasti pancing arwah bapak akan di sambar dek haruan....saya melompat keseronokkan...alhamdulillah rezeki kami sekeluarga...tapi tugas saya adalah menjaga anak katak dan ikan supaya tidak melompat keluar...

Saya juga cukup gembira selepasnya habisnya musim menuai...waktu ini kolam akan mula kering airnya....  aktiviti menimba.... arwah bapak dan jiran tetangga akan menimba kolam yang hampir kering airnya....dari pagi hingga ke petang.... waktu itu...masih gunakan kaedah menimba dimana air akan di timba keluar hingga kolam agak kering (mungkin sebab itu ia di panggil menimba) dan mudah untuk menangkap ikan.....waktu ini akan kelihatan pelbagai jenis ikan melompat-lompat dengan meriahnya.... memang banyak.... para-para ibu pula akan sibuk menyiang ikan dan dibahagi-bahagikan sesama mereka....kami anak-anak...biasalah buat kotor satu badan.... sebenarnya ada banyak cara untuk menangkap ikan-ikan ini....pasang bubu, tempirai, menangguk dan mengunjun....

pasang bubu & tempirai  : tak minat, tak mencabar
mengunjun                     : pun saya tak minat,
                                        berat masa nak angkat
menangguk                     : saya suka sebab boleh
                                        ikut mak pergi bendang....he he he

Tiada ulasan: