Khamis, 24 Mac 2011

Kehidupan 1




Saya di lahirkan dan membesar di kampung, yang dikelilingi oleh sawah padi....jadi kehidupan saya sama seperti kanak-kanak kampung lain....bermain kombat-kombat, tuju kasut, berkubang di tali air adalah aktiviti wajib setiap petang....tapi itu dahulu...bebas tanpa ada rasa takut...

Saya adalah diantara anak-anak kampung yang dahulunya, selepas pulang dari sekolah, salin pakaian dan menjamah makanan....saya akan hilang...hilang saya bukan kemana....saya ada bersama kawan-kawan yang lain....selagi matahari tidak membenamkan dirinya...selagi itulah saya tidak kan balik kerumah...

Saya dan kawan-kawan yang lain, paling suka bila tiba musimnya menanam padi...waktu ini air di tali air akan dilepaskan untuk disalurkan ke sawah....berkubang...mesti...walaupun setiap hari akan ada pakcik-pakcik yang akan datang bersama rotan di tangan memarahi kami...mengarahkan kami keluar dari tali air....sebenarnya bahaya...boleh lemas...tapi jiwa kanak-kanak kami waktu itu tidak pernah menghiraukannya....selalunya saya akan sambung berkubang di kolam belakang rumah ataupun parit di hadapan rumah...mana dan saya terjun....tapi sekarang bila tengok parit di hadapan rumah dan kolam di belakang...sedih.......

Tiada ulasan: